01.05.2023 Beskid Mały MSB Bielsko-Biała Straconka - Gaiki - Hrobacza Łąka - Żarnówka Porąbka - B.B. Straconka

01.05.2023 Beskid Mały MSB

Pamiętam jak lata temu w ten dzień odbywały się pierwszo - majowe pochody, dziś na szczęście mogę je zamienić na górskie wędrówki. Dziś podróż w Beskid Mały do Bielska Białej w miejsce gdzie ma swój początek (koniec) Mały Szlak Beskidzki. Szlak ten o długości około 135km prowadzi przez Beskid Mały, Beskid Makowski aż do Beskidu Wyspowego, gdzie na szczycie Lubonia Wielkiego kończy (rozpoczyna) swój bieg. Parkuję w Bielsku Białej Straconce na darmowym parkingu nieopodal kościoła pw. Matki Bożej Pocieszenia. Wspinam się czerwonym MSB do pierwszego charakterystycznego punktu trasy - szczytu wzniesienia Gaiki 816m.

Dalej czerwony MSB biegnie przez szczyt wzniesienia Groniczki 833m, Przełęcz u Panienki do Hrobaczej Łąki 828m. Około 100m od czerwonego MSB na żółtym szlaku znajduje się Chata Turystyczna Hrobacza Łąka.

Dalej idę czerwonym MSB, zbaczam ze szlaku na boki, na szczyt Bujakowskiej Góry 749m i Zasolnicy 556m. Schodzę do Zapory Porąbka zbudowanej na rzece Soła. Tutaj opuszczam czerwony MSB i kontynuuję wędrówkę szlakiem zielonym. Stąd aż do rogatek Międzybrodzia Bialskiego szlak biegnie asfaltem przy bardzo ruchliwej drodze, dodatkowo na całej długości droga jest remontowana - "masakra". Otuchy dodaje jedynie fakt, że z drogi są przepiękne widoki na okoliczne wzniesienia i jezioro Międzybrodzkie.

W końcu skręcam zielonym szlakiem w prawo opuszczając ten "dziadowski" fragment szlaku. Wraca cisza i spokój, Spacerowym krokiem mijam Nowy Świat 659m, docieram na skrzyżowanie na Gaikach. Stąd odbijam na szlak niebieski w kierunku Magurki Wilkowickiej, ale przed szczytem skręcam w prawo w czerwony łącznik do szlaku zielonego i schodzę do parkingu w Bielsku Białej.